De huid is het grootste orgaan van het lichaam en het haar, huid en de nagels zijn daar een uitvloeisel van. Het is bovendien het enige orgaan dat zonder verdere ingrepen of hulpmiddelen van buitenaf bekeken kan worden. Waarnemen van de huid levert soms belangrijke informatie op over het functioneren van het lichaam. Iedereen wil graag een gezonde huid, mooi haar en sterke nagels. Het is de spiegel van je gezondheid. Zo veel factoren die van invloed zijn op de huid, heel belangrijk ook hier weer is de conditie van de darm. Een aantal voedingsmaatregelen en supplementen kunnen een bijdrage leveren aan de uiterlijke verzorging.

EEN GEZONDE HUID KOMT VAN BINNENUIT

De huid en slijmvliezen vormen een belangrijke eerste barrière voor het binnendringen van lichaamsvreemde stoffen en micro-organismen. Bij huidklachten is het nuttig om zowel de weerstand te versterken, als de conditie van het het darmslijmvlies te optimaliseren. Het immuunsysteem van huid en slijmvliezen is nauw met elkaar verbonden. Een gezonde darmflora en de juiste vetten in de voeding kunnen bijdragen aan het goed functioneren van het darmslijmvlies. De ‘goede’ lichaamseigen bacteriën zijn belangrijk voor een gezonde darmflora en kunnen aangevuld worden met een probiotica.

JE BENT WAT JE EET

Dat geldt zeker voor je huid, maar van welke voedingsstoffen gaat je huid nu echt helemaal stralen? De belangrijkste vitamines voor de huid zijn A, B2, B3, B8 en C. Om de huid jong te houden is vitamine A de nummer 1. Komt voor in wortelen, perzik, lever, en vette vis, waarbij vette vis ook nog eens onverzadigde vetzuren levert die ontstekingsremmend en als grondstof dienen voor lichaamseigen hormonen.
De B-vitamines komen voor in groenten, noten en vlees. Ben je vegetarisch overweeg dan altijd een B-supplement. Vitamine C is de wondervitamine voor je huid. Het draagt bij aan een normale collageenvorming en ondersteunt daardoor de stevigheid van de huid. Fruit wordt vaak onrijp geplukt, hoe minder lang bijvoorbeeld een sinaasappel van zonlicht kan genieten hoe minder vitamine C deze aanmaakt. Fruit en groenten uit de kas maken door het ontbreken van direct zonlicht heel weinig C aan. Een vitamine C-supplement is dus zo gek nog niet. Behalve de vitamines zijn er ook bepaalde mineralen van invloed op de huid. Zink en jodium heb je nodig voor een normale structuur en functie van de huidcellen. Ze leveren daarmee een bijdrage aan het gezond houden van de huid. Een zink-tekort komt vaker voor dan gedacht, het is moeilijk om uit gezonde voeding voldoende zink te halen. Het lichaam heeft geen opslag mogelijkheid voor zink en daarom is men afhankelijk van een dagelijks toereikende inname. Het is vooral onze manier van eten die de opname van zink enorm verslechterd. Fytaten (granen) en fosfaten (frisdrank) binden het zink in het maagdarmkanaal tot onoplosbare complexen en verlaten het lichaam op die manier. Ook oxalaten in bepaalde groenten (bieten, spinazie) en tannines (koffie, thee) hebben deze eigenschap. Deze effecten beperken zich niet alleen tot de opname van zink maar ook van andere mineralen. Het gebruik van de anti-conceptie pil, diuretica en corticosteroïden zorgen voor een verhoogde behoefte. Zink suppletie is dan ook zinvol, liefst in een methionine of picolinaat verbinding. Eet wat vaker vis, zeewier en zeekraal om je jodiumgehalte op peil te houden. Zorg er verder voor dat je huid goed gehydrateerd is. Dat betekent minstens twee liter vocht per dag te drinken in de vorm van water, thee en een glas (biologische) rode wijn op z’n tijd. Water helpt de hydratatie van de huid, maar is bovendien een transportmiddel dat ervoor zorgt dat alle belangrijke stoffen bij de huid aankomen. Je huid heeft baat bij een goede stofwisseling. De beste manier om je stofwisseling te stimuleren is door regelmatig te sporten. Bovendien is het een goede manier om stress kwijt te raken. Stress, onrust en slecht slapen zijn natuurlijk funest voor de huid. Jezelf niet teveel opleggen, doe aan yoga en geniet bijvoorbeeld van een heerlijk bad. Als je je beter voelt zie je er ook beter uit!

HUIDPROBLEMEN

De meest voorkomende oorzaken van bepaalde huidaandoeningen zijn:

• Verzwakt immuunsysteem met allergische reacties tot gevolg
  • Verstoorde prostaglandine-aanmaak
  • Spijsverteringsproblemen

Het ontstaan van huidaandoeningen is vaak een gevolg van een combinatie van bovengenoemde oorzaken, waarbij meestal één van de oorzaken domineert. Als eerste kijken we naar de darm en kan een probiotica preparaat ingezet worden, dit geldt voor alle  huidproblemen. Ook belangrijk in dit geheel zijn de vetten in de voeding. Ze zijn een belangrijke voedingsbodem voor de darmen en het darmslijmvlies. Daarnaast dienen deze vetten als grondstof voor de zogenaamde prostaglandines (hormoonachtige stoffen die tal van lichaamsprocessen sturen). Een verstoorde prostaglandine aanmaak leidt gemakkelijk tot huidproblemen. De meest voorkomende oorzaak van deze verstoring is dat men te weinig onverzadigde vetten binnenkrijgt en teveel verzadigde vetten. Het gebruik van verzadigde vetten zoals uit vlees, kaas en melk verminderen en meer koudgeperste, koud-gebruikte plantaardige oliën nuttigen is daarom bij alle huidproblemen aan te raden. Bij huidproblemen die voortkomen uit een ontstekingsreactie, zoals acne, eczeem, psoriasis of een allergische reactie, kan inname van het omega-6 vetzuur gammalinoleenzuur (GLA) de ontstekingsreacties remmen. Kort samengevat vormen de huid en slijmvliezen ‘de weerstand’ tegen binnendringers. De verdedigingsreactie van het immuunsysteem op binnendringers en beschadigd weefsel is een ontsteking. Ontstekingen kunnen de barrièrefunctie verstoren. Omdat het immuunsysteem van huid en slijmvliezen nauw met elkaar verbonden is, kan dit leiden tot huidproblemen. De barrièrefunctie kan worden versterkt door gebruik van GLA ( bijvoorbeeld uit Borage-olie) en probiotica, al op heel jonge leeftijd. Vaak wordt gezegd dat extra inname van Omega-6 niet nodig is, omdat we over het algemeen via de voeding (meer dan) genoeg van het Omega-6 vetzuur Linolzuur (LA) binnenkrijgen. Maar dit is niet geheel juist. Net zoals bij Omega-3 vetzuren blijkt de omzetting van het ene vetzuur (LA) naar het andere vetzuur (GLA) niet optimaal te verlopen, terwijl juist de beschikbaarheid van GLA in het lichaam essentieel is. Borage is rijk aan het biologisch actieve meervoudig onverzadigde omega-6-vetzuur GLA en wordt gewonnen uit de zaden van de Borago officinalis-plant. Borage-olie bevat van nature 18 à 24% GLA (ruim twee keer zo veel als teunisbloemolie). Het is relatief onbekend dat borage-olie verder voor circa 16% uit het mono-onverzadigde omega-9-vetzuur oleïnezuur (ook wel oliezuur genoemd) bestaat. Oliezuur is zeer gunstig is voor de gezondheid. Olijfolie is zeer rijk aan oliezuur en dankt grotendeels zijn gezondheidseffecten aan dit omega-9-vetzuur. Zwavelhoudende aminozuren (vooral L-cysteine) zorgen grotendeels voor de stevigheid van zowel de huid, haren als de nagels. Tekorten aan deze aminozuren kunnen ontstaan bij een eenzijdig voedingspatroon dat onvoldoende eiwitten bevat. MSM is een absoluut onmisbaar component in onze voeding, helaas blijft er na verhitting niets hiervan over. Ook in de kas gekweekte groenten en fruitsoorten bevatten geen MSM meer. Dit organische zwavel stimuleert met name de vorming van collageen wat zorgt voor die volle bos haar, sterke nagels en stralende huid. Naarmate de  leeftijd stijgt, gaat de hoeveelheid MSM en zwavel in het lichaam achteruit. De vele lichaamsprocessen waarbij zwavel betrokken is functioneren dan minder goed, wat op den duur allerlei degeneratieverschijnselen zoals gewrichtsklachten en rimpelvorming tot gevolg heeft.

ADVIES

Gezonde voeding is belangrijk voor een gezond uiterlijk. Eet daarom gevarieerd, vezelrijk, vermijd witmeelproducten en suikers en zorg voor voldoende groenten, fruit en vetzuren in de voeding. Wie weinig vis eet is gebaat bij een omega 3 supplement van zuivere kwaliteit. Wat natuurlijk niet vergeten moet worden in dit verhaal is dat suppletie met vitamine D eigenlijk in alle gevallen zinvol is. Tekorten komen schrikbarend veel voor en vitamine D speelt een grote rol in vele lichaamsfuncties. Te denken aan bijvoorbeeld het immuunsysteem, botten, spieren en stemming. In het geval van Psoriasis is een dagdosering van 4000IE vitamine D zeer effectief gebleken, liefst gecombineerd met GLA en probiotica. MSM en zink remmen ontstekingen en zijn betrokken bij meerdere processen die betrokken zijn bij de huid. Onze voeding is arm aan deze stoffen, suppletie kan zinvol zijn. Wat vaak vergeten wordt is wat wij op onze huid smeren. Wees bewust dat alles wat je op je huid smeert opgenomen wordt door het lichaam. Als je het niet kunt eten moet je het dus ook niet op je huid smeren. Kritisch zijn met wat je koopt, er zijn merken die hier heel bewust mee omgaan.