Gezondheid

BLAASONTSTEKING SYMPTOMEN EN BEHANDELING

By 7 december 2017 No Comments

Bijna de helft van alle vrouwen in Nederland heeft wel eens een blaasontsteking (ook wel cystitis genoemd) gehad. Zo’n 20% heeft hier zelfs één of meerdere keren per jaar last van. Een blaasontsteking uit zich vaak in pijn bij het urineren en continue het gevoel te hebben naar de wc te moeten.

De oorzaak van een blaasontsteking

Een blaasontsteking wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door de E. Coli bacterie. Wanneer deze bacterie via de urinebuis in de blaas terechtkomt kan deze zich gaan hechten aan de blaaswand en een ontsteking veroorzaken. Bij het voorkomen van een blaasontsteking speelt de conditie van de darmflora een belangrijke rol. Wanneer de darmflora in goede conditie is wordt de E. Coli bacterie onschadelijk gemaakt, doordat goede darmbacteriën afweerstoffen produceren die schadelijke bacteriën en schimmels onschadelijk kunnen maken.

De behandeling van een blaasontsteking

Het nadeel van een reguliere behandeling van een blaasontsteking

Bij een blaasontsteking wordt door de huisarts meestal een antibioticakuur voorgeschreven die bedoeld is om de bacteriën te doden. Het nadeel van een antibioticakuur is dat deze ook veel schade aanricht aan de darmflora, doordat het ook goede darmbacteriën doodt. Dit is ook de reden waarom een blaasontsteking vaak meerdere keren terugkomt. Sommige personen krijgen zelfs meerdere antibioticakuren achter elkaar voorgeschreven. Wanneer de darmflora verstoord is door een antibioticakuur, worden er minder afweerstoffen geproduceerd die de E. Coli bacterie kunnen vernietigen en is het lichaam heel vatbaar voor een nieuwe blaasontsteking. Een ander nadeel van antibiotica is dat vaak niet alle E. Coli bacteriën worden gedood maar een deel ervan overleeft en achterblijft in de blaas en weer een nieuwe blaasontsteking kan veroorzaken. Op den duur kan het zelfs voorkomen dat deze E. Coli bacteriën resistent worden voor antibiotica. In ernstige gevallen is een antibioticakuur echter noodzakelijk. Dan is het van belang om na deze kuur zo snel mogelijk een hoog gedoseerd probiotica supplement te nemen om de darmflora weer te herstellen.

De natuurlijke behandeling van een blaasontsteking: D-mannose

Een stof die zeer effectief werkt tegen een blaasontsteking is D-mannose. Deze stof komt in kleine hoeveelheden voor in fruit zoals appels, sinaasappels, cranberries en bosbessen. Ook is D-mannose als voedingssupplement verkrijgbaar. D-mannose komt na inname via de nieren in de blaas terecht waar het zich hecht aan de E. Coli bacterie, waardoor deze bacterie via de urine het lichaam verlaat. Op deze manier voorkomt D-mannose dat de E. Coli bacterie zich kan hechten aan de blaaswand en een blaasontsteking kan veroorzaken. D-mannose is een 100% natuurlijk ingrediënt en kent geen bijwerkingen. Ook worden er door D-mannose geen goede darmbacteriën gedood. Personen die vaker last hebben van een blaasontsteking kunnen preventief 1 capsule met 500 mg D-mannose per dag nemen om een ontsteking te voorkomen. Wanneer iemand al een blaasontsteking heeft wordt aanbevolen om verspreid over de dag 6 capsules met 500 mg D-mannose te nemen. Iedere keer met een groot glas water zodat de blaas regelmatig gespoeld wordt. D-mannose is tot wel 50x sterker dan cranberry capsules en veel effectiever tegen een blaasontsteking.

Tips bij een blaasontsteking

1. Drink veel water om de blaas regelmatig te spoelen en zo te voorkomen dat de E. Coli bacterie zich te lang in de blaas bevindt en een ontsteking kan veroorzaken.

2. Vermijd alcoholische dranken. Alcohol heeft een negatief effect op de darmflora en verlaagt zodoende de weerstand.

3. Vermijd enkelvoudige suikers zoals frisdranken, snoep, koek, gebak etc. Suikers zijn een voedingsbron voor de E. Coli bacterie.

4. Neem Vitamine C tabletten (ascorbinezuur) om het milieu in de blaas ongunstiger te maken voor de E. Coli bacterie.

5. Eet veel groente. Groente bevat veel vitamines en mineralen maar ook veel vezels. Vezels zijn een voedingsbron voor gunstige darmbacteriën en helpen zo de darmflora en weerstand gezond te houden.

6. Neem 1-6 x daags 1 capsule met hierin 500 mg D-mannose.

DE HUID
Next Post